Tuesday 6 September 2011

puisi / 59

puisi malas

di bibir pantai tempat ku membesar
selalu tidak ku tahu akan satu pun bahaya
yang ku sedar angin yang bergolek
ombak yang menendang
tidak takut satu pun pada ku
hanya ku tahu bila senja tumbang
aku pulang.
kini sudah mataku malas
baru sahaja pantai itu dijarakkan
aku sudah malas
malas ku sebesar laut petak itu
tiada pernah ku kira malasku
malasku pulak bukan jumlah
tapi nombor yang tiada akhirnya
pokok badang juga nampak malas
aku tidak lagi setuju untuk berteduh
lagi pula untuk bersandar
juga aku sudah malas untuk menebas kenanganku
semasa menebuk laut luas itu
tiada makna bagiku
kerana aku malas
aku tidak hanya memandang laut
sekadar tempat berteduh ikan
yang hukumnya hanya pada kuali
untuk berasap dan kuburnya di perut
selesa saja hari-hariku melepaskan nada kenyang
tidak pernah sekali ku kata
mana ikan pergi mana ia datang
siapa menjeratnya
kenapa hukumnya di perut
bukan di otak
malasku memang seluas laut
juga banyaknya pasir di pantai
malasku seperti pasir yang nyenyak dipukul ombak
malasku tidak upaya melepaskan diri
seperti ikan mati di perut
malasku sebesar bibir pantai
malasku berombak-ombak memukul pantai
namun air laut itu juga tenang
setenang ikan berlari
setenang angin bertandang
setenang kekadang berselisih ke pantai
setenang burung jalan pulang
setenang bulan cahaya bulan sesekali datang
setenang kaki menjamah ke pantai
setenang pasir menghambakan perasaan ke ombak
setenang nelayan menelan hasilnya
setenang kapal-kapal bersiol diatas dadanya
setenang sepasang mata malas untuk pulang.

No comments:

Post a Comment